• Advertisement
International Motors Group
MIT MOTORS

DESPRE BATERII [Acumulatori Auto]

Cum sa ne intretinem interiorul autoturismului

Moderator: catalin1984

Forum rules
Prin folosirea acestui forum, acceptati regulamentul

DESPRE BATERII [Acumulatori Auto]

Postby BIGCYF » 14 May 2009, 02:05

La Intalnirea lunara din 10.05.2009 am constatat ca uni colegi se vaitau de descarcarea bateriei ,si ar fi bine sa stim unele lucruri [ notiuni ] despre Acumulatori.


NOTIUNI GENERALE:

"Ce este capacitatea bateriei ?
Capacitatea bateriei este marimea sarcinii electrice stocate în baterie. Ea se masoara în Ah.

Ce este curentul de descarcare la rece?
Este curentul pe care o baterie noua, complet încarcata, poate sa-l furnizeze continuu, timp de 10 sec. si sa asigure la -18°C o tensiune minima de 7.5V (EN).

Ce este capacitatea de rezerva?
Capacitatea de rezerva este perioada de timp în minute, în care o baterie poate mentine o descarcare cu un curent de 25A, la temperatura de 25°C, pana la o tensiune egala sau mai mare de 10.5V (EN).

Ce este durata de viata a bateriei?
Durata de viata a bateriei este timpul în care bateria are performante acceptabile. Ea se masoara în ani.

Ce este o baterie fara întretinere?
O baterie fara întretinere este o baterie care nu necesita adaugare de apa distilata, daca sistemul de încarcare de pe autovehicul functioneaza corect.

Ce efect are caldura excesiva asupra bateriei?
Excesul de caldura cauzeaza evaporarea apei, proces care are loc mult mai rapid decat în conditii normale. Excesul de caldura are efecte negative si asupra gratarelor pozitive.

Ce efect are temperatura scazuta asupra bateriei?
Temperatura scazuta reduce substantial puterea bateriei. La -18°C, bateria functioneaza numai la 40% din puterea pe care o poate da la 20°C.

Cât de des trebuie sa verificam bateria?
In exploatare se verifica nivelul electrolitului, cel putin o data pe an la bateriile...........
Nivelul electrolitului trebuie sa fie cu cca 20mm deasupra placilor. In cazul in care nivelul electrolitului scade sub valoarea indicata, se completează cu apa distilata sau demineralizata, niciodata cu acid sau apa de la robinet.
La bateriile dotate cu indicator de stare (ochi magic) starea de încărcare si nivelul electrolitului se pot aprecia observând culoarea acestuia:
transparent: nivel scazut, necesita completare
negru: nivel bun, baterie descarcata
verde: nivel bun, baterie incarcata

Cum sa alegem bateria potrivia?
Cutati în manualul masinii care baterie se potriveste modelului de vehicul pe care-l aveti. Aceeasi informatie o puteti obtine si din catalogul fabricantului de baterii - pe care-l detine cel care comercializeaza bateriile.

Ce se întâmpla daca folosesc o baterie care are un curent mai mare de descarcare la rece?
In acest caz, motorul porneste mai usor, în special în regiunile cu climat rece, iar sistemul de încarcare nu este afectat.

Care este concentratia acidului sulfuric în solutia de electrolit dintr-un accumulator auto ?
Concentratia electrolitului dintr-o baterie auto care functioneaza in regim corect este de 37%. Aceasta carespunde unei densitati de 1,28g/cmc. Orice depasiri semnificative înseamna regimuri incorecte: subîncarcare (densitate < 1,24) sau supraîncarcare (scadere nivel electrolit).

Ce este bateria de acumulatori auto ?
Bateria este un grup de celule galvanice, care transforma energia chimica în energie electrica. O celula galvanica consta din doi electrozi (anod si catod) si o solutie de electrolit

Ce rol are bateria de acumulatori ?
Bateria functioneaza ca si:
-sursa de energie pentru sistemul de pornire si aprindere initiala a motorului masinii
-sursa de energie suplimentara - când cerintele electrice ale vehiculului depasesc capacitatea de livrare a sistemului de încarcare.
-stabilizator de tensiune în sistemul electric (reduce tensiunea înalta tranzitorie) care ar deteriora componentele sistemului.

Acumulatorul
Anodul : Plumb poros, .....
Catodul : Dioxid de plumb ......
Reactia totala: ....
Electrolit : Acid sulfuric diluat
Tensiunea electrochimica per element: 2,05 V

Primul ajutor:
........

Inainte de orice scoatere din serviciu ,
se va face o încărcare completă a acumulatorului. Nivelul si densitatea electrolitului trebuie să fie controlate o data la 30 de zile. Dacă densitatea d4,20 este inferioară valorii de 1,26 g/cm3 se recomandă reîncărcarea acumulatorului; procedând astfel se prelungeste durata de viată a acumulatorului.

Conditii de depozitare si transport
Acumulatoarele livrate cu electrolit, în stare încarcată, se depozitează cu dopurile bine închise, în încăperi uscate (umiditate maxima 70%), la temperaturi cuprinse între 5 si 30 grd C, ferite de căldura, radiatii solare si substante chimice.
Dupa o perioadă de depozitare, în conditiile precizate mai sus, sau de neutralizare timp de: 6 luni acumulatoarele se vor reîncărca, înainte de utilizare, urmând instructiunile, numai in cazul in care densitatea electrolitului scade sub 1,26 g/cm3.
Se interzice depozitarea altor produse peste acumulatoare.
Pe durata transportului se vor asigura conditiile necesare evitarii răsturnarii si lovirii acumulatoarelor. "

Si bineinteles:

DE RETINUT:

"Acumulatorul acumulează energia pe care o primeste.

Este normală descărcarea acumulatorului în conditii extreme de functionare: temperaturi scăzute, număr mare de consumatori, consumatori conectati permanent, drumuri scurte, neutilizarea automobilului pe perioade lungi, etc.

Extinderea duratei de functionare, evitarea situatiei neplăcute de a nu porni autovehicolul datorită acumulatorului descărcat se poate face prin mentinerea acestuia în starea încărcată, verificarea periodică la 6 luni este solutia.

De retinut faptul că un acumulator încărcat îngheată la -67 °C pe când unul descărcat 50% îngheată la -12°C, de retinut că pentru pornirea autovehicolului în conditii normale un acumulator încărcat 25% este suficient. "
CELE MAI FRECVENTE INTRBARI DESPRE BATERII

ATENTIE !!!

* Bateriile plumb-acid contin un electrolit din acid-sulfuric, otrava coroziva foarte puternica, ce emana gaze in cazul reincarcarii si explodeaza in cazul aprinderii.
* Atunci cand se lucreaza cu baterii este nevoie de o ventilatie intensa, scoateti toate bijuteriile si purtati ochelari de protectie, precum si echipament de protectie!
* Nu permiteti electrolitului sa se amestece cu apa sarata , in acest caz existind riscul producerii de gaz-chlorine (mortal).



I. Cum se realizeaza intretinerea preventiva ?

Intretinerea preventiva a unei baterii auto este foarte usoara si trebuie sa aibe loc odata pe luna in perioadele calde si de cate ori se schimba uleiul in perioadele cu temperaturi scazute. Iata cateva etape simple:

1. In timp ce manipulati baterii acid-plumb, purtati ochelari de protectie.
2. Daca nivelul electrolitului este scazut, lasati bateria sa ajunga la temperatura camerei si adaugati numai apa distilata (deionizata sau demineralizata) pana la nivelul indicat de producator. Daca nu exista niciun indicator nivelul trebuie sa fie 6-10 mm sub tubul de umplere. Placile trebuie sa fie acoperite tot timpul. Evitati supraumplerea, mai ales in zilele toride, deoarece caldura va dilata electrolitul.
3. Daca este necesar, inlaturati plumbul oxidat sau orice alta coroziune cu o perie de sirma.
4. Curatati capacul bateriei pentru a elimina urmele de electrolit si a preveni coroziuni.
5. Curatati alternatorul pentru a permite o racire mai buna si verificati curelele alternatorului de fisuri, etc..
6. Verificati cablurile bateriei de coroziuni sau proeminente si inlocuiti-le daca este necesar, cu cabluri egale in diametru sau mai mari.



II. Cum reincarc bateria?

Exista patru etape pentru reincarcare:

1. Etapa de incarcare , atunci cand curentul de incarcare este constant si tensiunea bateriei creste, pana la 80% din procesul de reincarcare. Poti furniza bateriei atat curent cat permite , atata timp cat nu depaseste 20% din 20 ore ( C/20 ) amperi ora (Ah) sau 8% din rata RC si depaseste 51.50C.
2. Etapa de absorbtie, atunci cand tensiunea incarcatorului, depinde de tipul bateriei, este constanta intre 14,1 VDC si 14,8 VDC la 26,70C si curentul scade pana cand bateria este complet incarcata, ceea ce de obicei semnifica cei 20% ramasi din preocesul de reincarcare. O incarcare totala normala are loc atunci cand curentul de incarcare se opreste la 2% (C/50) sau mai putin din capacitatea Ah a bateriei.
3. Etapa de plutire , optionala, este acolo unde tensiunea de incarcare se afla intre valorile 13,0 VDC si 13,8 VDC, mentinuta constant, si este folosita pentru a mentine bateria total incarcata.
4. Etapa de egalizare, este o absorbtie controlata de 5% de supraincarcare, ce egalizeaza tensiunea si gravitatia specifica in fiecare celula. Aceasta ajuta la disparitia cristalelor de sulfat care s-ar fi putut forma in timpul reactiilor chimice precum startificarea, atunci cand concentratia de acid este mai puternica pe fundul bateriei.

III. Pot mări durata de viata a bateriei?

Iata cateva sfaturi pentru a mari durata de viata a bateriei:

1. In zonele calduroase precum si in timpul verii, nivelul electrolitului trebuie verificat frecvent si in cazul in care este nevoie, se adauga apa distilata. (in cazuri extreme se poate adauga apa de ploaie).

2. Opriti toti consumatorii (climatizarea, radio-ul, faruri) inainte de a porni masina, in mod special iarna.

3. Uitarea diferitilor consumatori pe pozitia pornit poate descarca total bateria, iar in unele cazuri chiar defecta. Daca se intampla aceasta, incarcati total bateria cu un incarcator extern.

4. In zonele cu climat mai rece, inlocuirea cablurilor bateriei cu cabluri cu diametru mai mare, va creste puterea disponibila pentru pornirea motorului.



IV. Cum pot recupera o baterie sulfatata?

In timpul procesului normal de descarcare, se formeaza cristale fine de sulfat de plumb in pori si pe suprafetele placilor pozitive si negative ale bateriei acid-plumb. Cand o baterie este lasata intr-un proces de descarcare continuu, sau nivelul electrolitului este sub limita superioara a placilor, o parte din sulfatul de plumb moale, recristalizeaza in sulfat de plumb dur. Acest proces de creeare a sulfatului de plumb dur se numeste sulfatare- plumb. Se intaimpla in 85% din cazurile de defectare a bateriilor acid-plumb. In acest caz, placile pozitive devin maro deschis iar cele negative vor fi mate, cu aspect albicios.

1. cum pot preveni sulfatarea permanenta? Cea mai buna solutie este aceea de a mentine permanent bateria incarcata total.
2. cum pot recupera o baterie sulfatata?

a)Supune-ti bateria unui curent de 1-2 A pentru 48-120 de ore la 14,4 VDC. Daca bateria ajunge la o temperatura de 43,3oC, opriti incarcarea si asteptati sa se raceasca, apoi reluati procesul.

b) Inlocuiti electrolitul cu apa distilata, asteptati o ora, si conectati-o la un curent constant de 13,8 VDC pana cand nu mai apar fluctuatii de tensiune, apoi scoateti electrolitul si inclocuiti-l cu unul proaspat si iar reincarcati. Cristalele de sulfat sunt mai solubile in apa decat in electrolit; pa masura ce aceste cristale sunt dizolvate, sulfatul este transformat in acid sulfuric si gravitatia specifica creste.





CELE MAI CUNOSCUTE MITURI DESPRE BATERII



1. Depozitarea unei baterii pe paviment de beton o va descarca.

Cu o 100 de ani in urma, atunci cand monoblocul bateriei era realizat din cutii de lemn imbinate cu smoala, depozitarea pe o suprafata betonata îi accelera descarcarea. Monoblocurile bateriilor moderne sunt realizate din polipropilena sau cauciuc dur, sunt etanse, deci scurgerile externe – cauzatoare de descarcare nu mai sunt o problema.

Stratificarea temperaturii poate accelera descarcarea bateriei in cazul in care aceasta ar fi depozitata pe o podea foarte rece in timp ce in camera ar fi foarte cald.

2. Conducerea autoturismului va reincarca total bateria.

Exista cativa factori ce influenteaza activitatea alternatorului de a incarca o baterie, si anume cantitatea de curent transmisa de acesta catre baterie, durata de timp in care acesta este disponibil si temperatura. In general, in cazul opririlor dese sau a calatoriilor scurte in anotimpuri reci, este posibil ca alternatorul sa nu incarce total bateria.

3. O baterie nu va pierde din curent in timpul depozitarii.

Depinde de tipul bateriei si de temperatura. Bateriile prezinta o auto-descarcare naturala sau o asa numita “scurgere” interna electro-chimica la un nivel de 1%-25% / luna. In timp, bateria se poate sulfata si descarca total. Temperaturile foarte ridicate accelereaza acest proces. O baterie depozitata la 350C se va descarca de doua ori mai repede decat una depozitata la 240C.

4. Impulsurile de curent, aspirina sau diversi aditivi vor revigora bateria sulfatata.

Majoritatea expertilor sunt de acord ca impulsurile de curent nu actioneaza mai bine dacat incarcatoarele cu curent constant in eliminarea sulfatarii. De asemenea sunt de acord ca nu exista o dovada ca aditivii sau aspirina pot prelungi viata bateriilor. Avantaje pe termen scurt sunt cistigate prin cresterea aciditatii bateriei.

5. In zilele foarte friguroase aprindeti farurile pentru a “incalzi” bateria inaintea pornirii motorului.

In timp ce nu exista indoiala ca aprinderea farurilor va creste circuitul in cadrul bateriei, cu siguranta va diminua capacitatea necesara pentru pornirea unui motor rece. De aceea NU este recomandata aceasta actiune.

6. Bateriile rezista mai mult timp in zonele cu climat cald decat in cele reci.

In zonele cu climat cald, bateriile rezista cu 2/3 mai mult decat in cele reci. Caldura omoara bateriile, in special pe cele fara intretinere, iar frigul reduce capacitatea de pornire.

7. O baterie cu capacitate mai mare, va dauna masinii.

Un motor de pornire va folosi o cantitate fixa de curent din baterie, bazata pe rezistenta sa la sarcina. O capacitate mai mare de curent a bateriei va suplimenta numai daca este necesar. Nu va afecta autoturismul.

8. Bateriile acid-plumb au memorie.

Bateriile acid plumb nu au “memory effect”, prezent la bateriile de prima generatie Ni-Cad. Totusi, descarcari successive vor diminua capacitatea bateriei. Descarcari puternice sub 12.0 volti pot afecta bateriile de pornire si vor scurta durata lor de viata.

9. Bateriile defecte nu vor afecta sistemul de incarcare sau pornirea.

O baterie defecta sau slaba poate afecta sistemul de incarcare si pornire si poate cauza rateuri premature din cauza faptului ca trebuie sa compenseze tensiunea sau curentul. Daca se inlocuieste bateria, alternatorul, regulatorul de tensiune sau pornire, trebuie sa se verifice si celelalte componente sa fie in stare buna de functionare.

10. Odata formata, bateria nu isi poate schimba polaritatea.

Daca o baterie este total descarcata dar continua sa aibe sarcina, este posibil ca una sau mai multe celule sa isi schimbe polaritatea, ca si in cazul in care bateria a fost reincarcata cu polaritatea inversata. Pentru a schimba polaritatea, descarcati total bateria si incarcati-o apoi cu polaritatea corecta.
User avatar
BIGCYF
 
Posts: 329
Joined: 24 Feb 2009, 15:38
Location: CRAIOVA
Model: Ceed HB
Motorizare: 1,4

Re: DESPRE BATERII [Acumulatori Auto]

Postby ionut75 » 14 May 2009, 07:14

Stie cineva ce tip de baterie exista pe Ceed'urile noastre ? Si nu ma refer neaparat la caracteristici tehnice ci la producator.
KIA Cee'd HB - 1.4
Daca tot faci un lucru, atunci fa-l bine!
User avatar
ionut75
Moderator
 
Posts: 1202
Joined: 11 Nov 2008, 08:36
Location: Pitesti
Model: Ceed HB
Motorizare: 1.4

Advertisement


Return to Intretinere interior

 


  • { RELATED_TOPICS }
    Replies
    Views
    Last post

Who is online

Users browsing this forum: CommonCrawl [Bot] and 0 guests

  • Advertisement